God is dood, Nietzsche leeft nu in mijn hoofd

God is dood, Nietzsche leeft nu in mijn hoofd

Luuk van Middelaar schreef een column in de NRC van 27 december met daarin een onthulling over de bewegende beelden van de zieke Nietzsche. ‘Het ratelen van de camera, de krassen en vlekken op het filmmateriaal vervolmaken de illusie’, schrijft van Middelaar. Voor wie altijd geloofde in de authenticiteit van de bewegende beelden is het wellicht een deceptie te moeten lezen hoe in 2000 de beelden gemaakt zijn door een Duitse kunstenares. Het artikel zelf kreeg reacties waar o.a. Plato, Spinoza en Cornelis Verhoeven worden aangehaald.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/god-is-dood-nietzsche-leeft-nu-in-mijn-hoofd-a3985011

Eén gedachte over “ God is dood, Nietzsche leeft nu in mijn hoofd

  1. God bestaat!

    Leestip: Deel 2, De Vrolijke wetenschap, paragraaf 57, ‘Slechts door te scheppen’

    Ik zag op youtube een filmpje van Jordan Peterson over zijn visie op ‘God is dood’. Jordan Peterson heeft Nietzsche denk ik niet goed begrepen. God bestaat, maar wat bedoelen we eigenlijk met bestaan?

    God is dood, wij hebben hem vermoord. Hoeveel bestaansrecht kun je God geven zoals Nietzsche God bestaansrecht heeft gegeven? Hoe fysiek, lijfelijk kun je jezelf God ‘voorstellen’ als Nietzsche heeft geschreven? Hij kan geboren worden (hij kan geschapen worden), hij kan dood gaan, ja, hij kan zelfs door ons vermoord worden. God bestaat , Nietzsche heeft zijn bestaan nooit ontkend. Bestaan. Slechts door te vernietigen kunnen we scheppen.

    Ter overdenking, de imaginaire orde (Harari). De gegoede wetenschap zal u vertellen dat de vraag of God bestaat geen wetenschappelijke vraag is. Dat klopt, afhankelijk van de betekenisinhoud kun je vaststellen dat het gebruik van het woord God geen empirische inhoud heeft. Het refereert nergens naar, de inhoud van het woord overtreedt een belangrijke grens van het kenvermogen. Wat echter extern gebeurd heeft wel degelijk empirische inhoud, hoe het woord functioneert binnen het hele discours. Het is zelfs zo empirisch dat we het in het dagelijks leven kunnen vernemen, de steden en dorpen staan vol met kerken, gehele volksstammen worden door dit woord beïnvloed, we vinden het terug in de kunst. God als het imaginaire heeft een geweldige krachtige macht wat zich geheel manifesteert in het dagelijks leven.

    Mijn God, als je deze geweldige macht toch eens voor andere zaken kon inzetten? Heb ik meer reden nodig om het imaginaire gelijk te stellen met de empirie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *